جامعه القرآن شیخ شبان

جامعه القرآن و اهل البیت (علیهم السلام )روستای شیخ شبان

جامعه القرآن شیخ شبان

جامعه القرآن و اهل البیت (علیهم السلام )روستای شیخ شبان

جامعه القرآن شیخ شبان


جامعه القرآن و اهل بیت علیهم السلام
روستای شیخ شبان



















دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

مقام حفظ و حافظ قرآن

دوشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۴ ق.ظ


jqk quran (15)احترام و توجه به حاملین قرآن 
ارزش و بهای حافظان قرآن علاوه بر نزد خدا در میان اجتماع نیز حائز اهمیت است زیرا کسی که با قرآن مانوس است چنانکه قرآن را با تانی و توجه به معانی آن حفظ کند به مرور زمان معانی قرآن در جان و جسم او نفوذ کرده وتمامی اعمال و رفتار او را تحت تاثیر قرار می دهد . وقتی گفته می شود قرآن پاسخگوی تمامی نیازهای بشر در تمامی اعصار بوده وهست ، یعنی با تدبر در آیاتش می توان رفتارهای درست از نادرست و بایدها و نبایدها را فرا گرفت ؛ بگونه ای که ( شخص قرآنی ) تمام صفاتش خداگونه می شود . 

پیامبر اکرم (ص) فرموده اند : و همانا بر حق ترین مردم که در پنهان و آشکار نماز و روزه به جا می آورد حامل قرآن است . 
 ارزش و مقام والای حافظ قرآن به سبب اعمال و رفتارهای شایسته و خداپسندانه اوست و بزرگترین امتیاز او همانا الگوی رفتاری اوست ، چرا که

تمام احکام ، از واجبات تا مستحبات و حرام تا مکروه همه و همه در این کتاب آسمانی نهفته است . اینچنین رفتارها و گفتارهای خداپسندانه نیز مورد رضایت و مطلوب همه مخلوقات خدا خواهد بود . 
حافظان قرآن که زمره ای از مومنین محسوب می شوند ، تمامی صفات مومنین در آنها یافت می شود ، چرا که حامل قرآنی که وجودش با معانی قرآنی آمیخته گشته و در تمام امور ، در جای جای زندگی اش معانی قرآنی را مشاهده و همواره خود را در محضر می بیند ، می داند که : « هر چه بر روی زمین است فانی می شود ، تنها ذات پروردگارت که با شکوه و گرامی است باقی می ماند » ( الرحمن 26،27 ) .بنابراین امید و تکیه گاه او در همه حال خداوند است ، خدایی که سرچشمه همه نعمت هاست . 
حاملان قرآن به جهت انس پیوسته با قرآن همواره خود را در محضر خدا می بینند . لذا شخص قرآنی تداعی معانی قرآنی می شود و پیوسته در همه حال رضای خدا را جستجو می کند چرا که می داند ( و الله خبیر بما تعملون ، منافقون ، 11 ) و خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است .
حافظ قرآن که الگو و نمونه ای از مومنین محسوب می شود و با قرائت مستمر و تامل در آیات نورانی خداوند گوشت و خون او و حتی روح وجانش آمیخته و عجین از کلام حق گشته در استفاده و به کارگیری قوای درونی خود چون : خشم ، غضب ، حرص ، حسد و انواع شهوات که در همه آدمیان بالفطره کم و بیش یافت می شود ، همواره با توجه به آیات الهی ، عقل و شرع را لحاظ کرده و به صورت صحیح جانب اعتدال را گرفته و با تاسی از زندگی ائمه اطهار علیهم السلام در مسیر صراط مستقیم حرکت می کنند . و بدین سبب از هر آنچه معصیت باشد و فساد آفرین دوری می گزینند و در مصائب وناملایمات زندگی دچار یاس و ناامیدی نمی گردند و می دانند که همه امور گذرا بوده و یا براساس حکمت های الهی مورد آزمایش الهی قرار گرفته اند ، که یقینا نفعی در آن نهفته است و یا علت آن نقص و خطاهای خود ما بوده است ؛ زیرا خداوند کمال مطلق است و هیچ نقص و کژی در آن راه نمی یابد . در همه حال آنها امید به رحمت بی نهایت خدا داشته و ایمان دارند که « همانا خداوند بر هر چیزی تواناست » ( تحریم ، 8 ) . 
البته هر انسانی ممکن است در شرایط و مواردی خاص دچار خطا و گناهی هر چند کوچک شوند لیکن آنان از ایمان قوی تری برخوردارند ؛ مثل همین گروه حاملین قرآن چنانچه لحظه ای دچار غفلت و لغزش گردند و ناخواسته شیطان و هوای نفس بر آنها غالب گردد به جهت ایمانی که دارند سریعا به خود آمده و نخستین گامهای رهایی از ظلمت نفس را برداشته با امید به آمرزش و رحمت خداوند راه توبه و بازگشت را پیش می گیرند .
مسئله ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که حافظ قرآن مجید در صورتی اثرات درخشان خود را ظاهر می سازد و هنگامی داروی شفا بخش دردهاست و صاحب خود را به درجات مافوق تصوری که در روایات به آن اشاره گردید می رساند که با انگیزه پاک الهی و با معرفت مطلوب نسبت به کلام خدا انجام گیرد که چنین حافظی بر طبق روایات می تواند شفاعت نماید و با تلاوت هر آیه درجه ای در بهشت صعود کند . در باب مقام و منزلت اخروی حافظان قرآن کافی است به احادیث مشهود با دقت و تامل بیشتر نظر بیفکنیم:  
-    تعداد درجات بهشت به اندازه تعداد آیات قرآن است . پس هنگامی که یکی از اهل قرآن ( حامل قرآن ) به بهشت وارد شود به او گفته شود : بخوان و بالا برو برای هر آیه یک درجه است پس بالاتر از حافظ قرآن درجه ای نیست .  
-    حافظ قرآن که عمل کننده به آن باشد هم مقام با فرشتگان و سفرا و نیکوکار گرامی خداوند خواهد بود . 
-    یعقوب احمر گفت : به امام صادق (ع) عرض کردم ، که دین زیادی بر عهده دارم و این سبب شد که قرآن از من سلب شود و آرامش را از دست داده ام . امام فرمود : قرآن ، همانا که آیه و سوره ای از آن در قیامت می آید که هزار درجه در بهشت صعود می نماید و می گوید اگر مرا حفظ می نمودی ترا بدینجا می رساندم . 
-    قرائت فردی که از حفظ قرآن می خواند هزار درجه است و در حالی که او به قرآن بنگرد هنگام قرائت هزار درجه بر آن افزوده می شود .
-    برای هر آیه از قرآن درجه ای است در بهشت و چراغهایی هستند در خانه های شما . 
-    اهل قرآن سرشناسان اهل بهشتند . 
-    حافظ قرآن هنگامی که عمل کند به آن پس حلال داند حلال آن را و حرام داند حرام آن را ، حدود ده تن از اهل بیت ، او را در روز قیامت شفاعت کند از آتش جهنم . 
از احادیث این گونه بر می آید که تمام نعمات و رحمت های الهی در دنیا و آخرت حافظ قرآن را در بر می گیرد ، مشروط بر اینکه حافظ قرآن عامل به قرآن نیز باشد و آنچه از امر و نهی و حلال وحرام خدا در آیاتش بدان اشاره گردیده یقین داشته و خود را ملزم به رعایت آن بداند ، در آن صورت است که طبق روایت وارده مورد شفاعت معصومین علیهم السلام قرار می گیرد . پس آنچنان نیست که هر کس با هر شرایطی را مورد شفاعت قرار دهند .

در رابطه فراگیری دانشهای قرآنی قرائت ، درک معانی ، حفظ آیات هیچ محدودیت سنی وجود نداشته ، هر کسی در هر شرایطی با توجه به فراخور حال و موقع خود می تواند جرعه ای از این کلام وحی را نوشیده و بهره های لازم را ببرد . شاهد ما افراد بیشماری بوده اند که تا کنون با حافظه معمولی در سنین بزرگسالی و چه بسا میانسالانی که با انگیزه معنوی و توکل به خدا و تلاش و کوشش مستمر خود موفق به جزئی یا نیمی و یا حتی تمام آیات قرآن شده اند . بنابراین حفظ قرآن منحصر به افراد باهوش فوق العاده نیست ، الا اینکه افرادی که از نیروی حافظه کمتری برخوردارند در این راه مشقت بیشتری متحمل می شوند که برای آنان پاداش مضاعفی را در بر خواهد داشت .
حضرت صادق (ع) فرمود : هر کس قرآن را بسیار بخواند و یا اینکه حفظ آن بر او دشوار است آن را به ذهن بسپارد خدای عزوجل دوبار پاداش آن را بدو بدهد . 
فضیل بن یسار گوید : از حضرت صادق (ع) شنیدم که فرمود : کسی که درباره قرآن رنج کشد و به سختی آن را حفظ کند دو اجر دارد . 
امام صادق (ع) فرمود : بنویسید ، تا ننویسید نمی توانید حفظ کنید .
در این صورت نوشتن آیات خود روشی جهت حفظ آیات به شمار می رفته ، البته روش کتابت مستلزم صرف وقت بسیار و صبر و حوصله بیشتری است . اکنون ممکن است به جهت مشاغل عدیده و ضیق وقت کمتر مورد استفاده قرار گیرد .
رعایت اصول و موارد لازم هنگام حفظ قرآن 
1-    نیت 
2-    توکل بر خدا 
3-    پاکی و طهارت جسم و روح 
4-    برخورداری از قرائت و روانخوانی صحیح قرآن 
5-    پیروی از برنامه صحیح و منظم 
6-    مکان و محیط مناسب
7-    وقت و زمان مناسب

اصول و روش های حفظ قرآن

1-    شروع از جزء 30 ( سوره های کوچک ) : کسی که در آغاز راه است پس از آمادگی مقدماتی که گذشت بهتر است جهت حفظ قرآن از جزء 30 قرآن که اغلب سوره های کوچک قرآن را در برگرفته و معمولا قرائت آن سهل تر است شروع به حفظ نماید .
2-    تقسیم بندی سوره و آیات : 
الف : چنانچه سوره کوتاه باشد : در این تقسیم بندی هر کس با توجه به استعداد و قوه حافظه اش برای هر روز حفظ چند آیه را در نظر می گیرد و در زمان های تعیین شده با دقت و حوصله تلفظ آیه ها را تکرار می کند . دفعات تکرار هر آیه بستگی به حافظه فرد دارد ، کسی ممکن است با دوبار تکرار به نتیجه لازم دست یابد . 
ب : چنانچه سوره ها بلند و طولانی باشند : در این مورد برای اینکه حفظ آیات در ذهن کاملا مستحکم گردد و از ثبات بیشتری برخوردار گردد بهتر است با توجه به معانی و موضوعات آیات قرآن سوره ها را تقسیم بندی کنند ، مثلا سوره ای دارای سه موضوع مجزاست ، قسمی مربوط به دوزخ و علائم آن و آیاتی دیگر مربوط به بهشت و نعمات و علائم آن و قسمی دیگر نتیجه گیری آیات می باشد . بدین ترتیب هر روز از همان موضوع 2 الی 3 خط یا بیشتر حفظ شود . در روز بعد آیات پیشین تکرار شود تا در اثر تکرار در ذهن بیشتر تثبیت شود . سپس آیات جدید قرائت و حفظ شود ، در انتها که آیات جدید به خوبی در ذهن حفظ و ضبط شد مجددا آیات جدید حفظ شده به آیات قبل متصل و از حفظ تکرار گردد ، به همین ترتیب وقتی به آخرین آیه می رسیم کل سوره تکرار می شود .

با توجه به مواردی که گذشت برای وصول به موفقیت در این مسیر باید از خدا و کتاب آسمانیش قرآن مدد جوئیم ، لذا باید ابتدا شکر گذار این نعمت الهی ( نزول قرآن ) باشیم و شکری افزون برآن ، به جهت عنایتی که خداوند به ما فرموده که این چنین شور و عشق و علاقه ای که در جهت حفظ آیاتش در ما پدید آمده است . سپس خود را بشناسیم ، تواناییهای خود را باور کنیم که خواستن توانستن است . کافی است که بر خدا توکل کنیم و با ایمان و عشق علاقه و امر به حفظ آیات الهی و با صبر و حوصله بسیار اراده خود را جذم کرده ، با یک برنامه منسجم و صحیح حفظ قرآن را آغاز کنیم . قرآن خود گویای این حقیقت بزرگ است : « مولی و سرپرست و یار و یاور شما اوست ، چه مولی و سرپرست خوبی و چه یار و یاور شایسته ای ! » . 
پس بندگان پاک و شایسته خداوند از جانب خداوند یاری می شوند و این یکی دیگر از معجزات و آثار آیات الهی است .

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۱۸
یا زهرا سلام الله علیها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی